Lessen

Yoga4running is de perfecte aanvulling op een looptraining voor zowel de beginnende als de gevorderde hardloper. De functionele kracht- en flexibiliteitstrainingen tijdens de lessen zorgen ervoor dat je spieren verlengt en verstrekt, worden waardoor je de kans op blessures vermindert en je uithoudings- en concentratievermogen vergroot wordt. Hierdoor houdt je jouw lichaam gezond, lenig en krachtig wat je helpt meer te ontspannen en met plezier te sporten.

Hardlopen belast, net als veel andere sporten, de spieren op een eenzijdige manier door veel herhalingen. Dit zorgt voor een disbalans in de spieren wat kan leiden tot blessures. Een van de positieve effecten van yoga is dat dit het algemene bewustzijn van je lichaam verbetert. Je leert heel bewust en rustig te luisteren naar je lichaam waarbij je de disbalans en kleine ongemakken eerder herkent en blessures kunt voorkomen. Door dit vergrote bewustzijn zal je tevens merken dat je beter om kunt gaan met vermoeidheid tijdens het hardlopen en door gericht gebruik te maken van je ademhaling, kun je zelfs de verzuring in je spieren vertragen.

De speciaal op hardlopers gerichte yogaoefeningen creëren kracht en souplesse in je spieren en gewrichten. Hierdoor houd je jouw lichaam gezond, lenig en krachtig. Dit alles helpt je met plezier en blessurevrij te hardlopen.

Bij Yoga4Running worden verschillende lessen gegeven: Yoga4Running, Power Yoga en Fascia Roll and Release. Hieronder vind je meer uitleg over deze lessen. Ben je benieuwd wanneer de lessen gegeven worden? Kijk dan in het lesrooster.

Yoga4Running

In deze les gaan we eerst een half uur hardlopen (interval basis) waarin de nadruk ligt op ontspanning en techniek, gevolgd door een yogales om je lichaam weer in balans te brengen

In de yoga les combineren we yoga en pilates houdingen om kracht en souplesse in je spieren en gewrichten te creëren, precies daar waar het voor hardlopers (en andere atleten) het meest van belang is. Een goede ademhaling en focus mag hierbij niet ontbreken. Tijdens de les werken we aan ‘core’ coördinatie en stabiliteit in combinatie met kracht in armen en benen. Ook besteden we aandacht aan het soepel maken van de spieren die bij hardlopers het meest worden belast zoals heupflexoren, hamstrings, quadriceps en kuiten. Door de balans terug te brengen in je lichaam zal je efficiënter lopen en voorkom je blessures.

Deze les duurt 1,5 uur en start met een half uur hardlopen waarbij we je meer uitleg geven over je looptechniek.

Power Yoga

Power Yoga is een krachtige en dynamische vorm van Yoga en is afgeleid van de Ashtanga Yoga vorm. In Power Yoga worden fysieke houdingen, asana’s genaamd, direct na elkaar uitgevoerd. Die fysieke houdingen ondersteun je met ademtechnieken, pranayama genaamd. De houdingen samen vormen een serie, waarbij de serie per les kan verschillen. De serie vormt een dynamisch geheel en heeft veel weg van een workout. Door je aandacht met behulp van je adem te richten op de beweging en het ervaren van je lichaam, ontstaat het gevoel van ‘being in the zone’ of flow.

Deze les duurt 1,5 uur en start met een half uur hardlopen waarbij we je meer uitleg geven over je looptechniek.

Yin Yoga & Fascia Release

In de Fascial Roll & Release les combineren we yin yoga houdingen waarbij zachte houdingen langer vastgehouden worden om het bindweefsel soepel te maken met roll & release oefeningen waarbij we gebruik maken van foamrollers, en balletjes zodat het bindweefsel wordt aangesproken in zijn functie en gerekt en gemasseerd wordt. Het voordeel van de Yin yoga is dat aangezien we langer in een houding stil blijven er ruimte vrijgemaakt wordt voor ons hele bindweefsel. De energie stroomt doorheen en storende blokkades / stug weefsel worden bij de kern aangepakt. Deze manier van oefenen brengt rust en balans aan je zenuwstelsel. Het resultaat is te voelen op zowel lichamelijk als emotioneel niveau.

Fascia is bindweefsel, het weefsel dat ons bij elkaar houdt en alles met elkaar verbindt. Een 3D netwerk van vezels en fibreuze, kleverige en vochthoudende cellen, die in harmony gerangschikt liggen om het lichaam te ondersteunen (stabiliseren) en gracieus te laten bewegen. De fascia zorgt dat het hele lichaam met elkaar verbonden is. Nieuw is de ontdekking dat we niet alleen de spieren gebruiken en moeten trainen, maar dat we ook de fascia erbij moeten betrekken om tot een beter trainingsresultaat te kunnen komen. In de topsport en voor de dagelijkse activiteiten. Door blessures, ziekte, stress en eenzijdige belasting of overbelasting past het bindweefsel zich aan en zal het zijn elasticiteit en souplesse verliezen. Dit heeft ook invloed om je evenwicht, je stabiliteit, je mobiliteit en je vermogen adequaat te anticiperen op abrupte en onverwachte impulsen van buiten af.

Les duur is 1 uur

Looptraining

Wil jij meer ontspannen of wellicht efficiënter en sneller hardlopen, samen met anderen aan je conditie werken? dan ben je bij ons aan het goede adres.
Tijdens het hardlopen leggen we de nadruk op looptechniek, conditie en ademhaling. 
De training start met een stukje warming-up waarna we gaan hardlopen, tijdens het lopen geef ik je tips voor het verbeteren van je houding om blessure te voorkomen en meer ontspannen te lopen. De trainingen zijn afwisselen waarbij we de ene keer meer op het duurvermogen trainen en de andere keer meer op snelheid of heuvel training om aan je kracht te werken. Geen training zal hetzelfde zijn. Uiteraard zijn alle trainingen geschikt voor ieder niveau zowel de ervaren loper als de meer startende loper kan rekenen op een heerlijke training op eigen niveau.

Les duur is 1 uur

Sinds een jaar neem ik wekelijks deel aan een les yoga4running. Aanbevolen door een loopmaatje van The Hague Road Runners. Iedere week is dit weer een feestje. Mathilde altijd vrolijk, enthousiast en uiterst vakkundig geeft zij haar lessen. En als je ergens last van hebt, dan neemt ze ook daarvoor nog de tijd.

En mijn lijf voelt gewoon beter.

Edwin

Na maanden krachttraining bij een fysio en niet veel verbetering gaf iemand bij de hardloopvereniging het advies naar yoga4running te gaan. Want zij had een soortgelijk verhaal maar dan met een achillespees blessure.

De eerste ontmoeting met Mathilde tijdens een proefles voelde als een grote opluchting. ‘Oh, dat komt door dit en dit en dan doe je zo en zo’. Na een paar lessen voelde ik verbetering. Na 6 weken liep ik weer de zevenheuvelenloop, daarna een halve marathon in maart en een Roparun in mei. Zonder blessureleed. Mathilde, ik ben je nog steeds enorm dankbaar.

Mirjam